- Muzeum
- Struktura Muzeum
- Rada Muzeum
- Obiekty muzealne
- Cennik usług
- Ogłoszenia
- Oferta usług Działu Archeologii
- Dostosowanie obiektów dla osób z niepełnosprawnościami
- Deklaracja dostępności
- Zasady zwiedzania wz. z COVID-19
- Partnerzy
- RODO
- Polityka Cookies
- Oferty pracy
- Szukamy spadkobierców
- Zamówienia publiczne
- Program działania
- Standardy Ochrony Małoletnich w Muzeum Częstochowskim
- Sygnaliści
- Wystawy
- Wystawy stałe
- Wystawy czasowe
- Gabinety Wybitnych Częstochowian
- Jerzy Ostrowski
- Ferdynanda Karo
- Ludwik Wawrzynowicz
- Waldemar Miechowski
- Leon Jelonek
- ks. Leopold Wojak
- dr Mieczysław Wyględowski
- Władysław Biegański
- Edward Mąkosza
- Juliusz Łuciuk
- Jan Maciek Kukliński
- Śladami Reszków
- Kalina Jędrusik-Dygat
- Bronisław Idzikowski
- Wojciech Łukaszewski
- Wacław Tokarz, Władysław Terlecki
- Ludmiła Marjańska
- Jerzy Władysław Kołakowski
- Wanda Wereszczyńska
- Stefan Gierowski
- Andrzej Jasiński
- Stefan Korboński
- Włodzimierz Błaszczyk
- Jan Otrembski
- Jerzy Jotka Kędziora
- Iwo Gall
- Jan Oderfeld
- Marian Michalik
- Krzysztof Kędzierski
- Muniek Staszczyk
- Zwiedzanie i ceny biletów
- Wydawnictwa
- Multimedia
- Projekty
- Janina Plucińska-Zembrzuska – konserwacja kolekcji
- Koziegłowy – zapomniany ośrodek twórczości rękodzielniczej
- Podróże wycinanek
- „Czyn-iąc piękno. Działalność częstochowskiej Fabryki Wyrobów Ceramicznych «Czyn»”
- Modernizacja stałej wystawy historycznej
- Konserwacja tła do fotografii z wizerunkiem klasztoru jasnogórskiego i Matki Boskiej Częstochowskiej
- VIII Konkurs Sztuki Ludowej Stworzone, by cieszyć. Rzeźby i zabawki
- Karuzela z Madonnami – wizerunki Matki Boskiej Częstochowskiej
- Etnobotanika w muzeum – w świecie naparów, wyciągów i eliksirów
- BOMBkOWA historia Częstochowy
- Edukacja
- Kontakt
Prace Haliny Piwowarskiej w Galerii „Wejściówka”
od 28 lutego 2019
Głosy nieistniejących ogrodów
Prace Haliny Piwowarskiej w Galerii „Wejściówka”
***
Spłynęła na mnie łaska zielona
sierpniowa
wypełniła głosami nieistniejących ogrodów
nasączyła żywicą ciemnego lasu
schowanego w pamięci
przesłoniła miejską maszynę
ukryła wzgórza odpadów
pożerające horyzont.
Wypłynęła z moich oczu martwą wodą.
Halina Piwowarska, Łaska
Od 28 lutego w Galerii „Wejściówka” zostaną pokazane prace Haliny Piwowarskiej z cyklu rysunkowego w technice collage’u zatytułowanego Drzewa Apokaliptyczne. Ciekawe metaforyczne znaki i refleksje przyciągają uwagę oglądających, skłaniając do zadumy. Czymże są miejska maszyna i wzgórza odpadów, skoro wpływają na otaczający nas świat, niszcząc jego piękno. Na Halinę Piwowarską „spłynęła łaska zielona”. Wypełniła ją głosami nieistniejących ogrodów…
Warto obejrzeć prace będące krzykiem protestu. Jak pisze Piotr Głowacki, „Słyszymy memento o opamiętanie i zachowanie ostatnich pokładów wrażliwości, na wspólny tak dla natury jak i nas los. Ogólny katastroficzny wydźwięk autorka tonuje poprzez ujawnianie obrazów w sposób oszczędny, co do motywów, ujętych na dość neutralnym rysunkowo tle. Zabieg ten buduje wizualną sugestywność i poetyckość nastroju”.
Halina Piwowarska, od wczesnego dzieciństwa związana z Częstochową, urodziła się w Talkowcach na terenie dawnych Kresów Wschodnich. Jest absolwentką I Liceum Ogólnokształcącego im. J. Słowackiego w Częstochowie, gdzie uczęszczała do eksperymentalnej klasy humanistycznej, a wychowania plastycznego uczyła ją Sabina Lonty. Tytuł magistra filologii polskiej uzyskała na Uniwersytecie Śląskim. Tematem pracy magisterskiej były „Kazimierza Wyki eseje o sztuce”. Pracowała w oświacie (nauczyciel j. polskiego), w Ośrodku Kultury Filmowej w Częstochowie, jako dziennikarka w „Gazecie Częstochowskiej” (dział kultura), a także jako instruktorka pracowni dziennikarsko-literackiej w Miejskim Domu Kultury w Częstochowie. W latach 2005–2007 wraz z Piotrem Głowackim i grupą entuzjastów współtworzyła częstochowskie Regionalne Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych – Konduktorownię. Była kuratorem wystawy fotograficznej Piotra Majchrzaka „Częstochowa Pofabryczna”. Jej dwa rysunki znalazły się na inauguracyjnej wystawie Zachęty. Kilka prac z serii Drzewa Apokaliptyczne można było w 2018 roku obejrzeć w warszawskiej Galerii SD.
GALERIA WEJŚCIÓWKA to projekt, do którego zapraszamy zdolnych artystów. Pokazują oni swe prace w kilku miejscach równocześnie – w Galerii Dobrej Sztuki Muzeum Częstochowskiego, w Gazecie Wyborczej i w Cafe Skrzynka.