- Muzeum
- Struktura Muzeum
- Rada Muzeum
- Obiekty muzealne
- Cennik usług
- Ogłoszenia
- Oferta usług Działu Archeologii
- Dostosowanie obiektów dla osób z niepełnosprawnościami
- Deklaracja dostępności
- Zasady zwiedzania wz. z COVID-19
- Partnerzy
- RODO
- Polityka Cookies
- Oferty pracy
- Szukamy spadkobierców
- Zamówienia publiczne
- Program działania
- Standardy Ochrony Małoletnich w Muzeum Częstochowskim
- Sygnaliści
- Wystawy
- Wystawy stałe
- Wystawy czasowe
- Gabinety Wybitnych Częstochowian
- Jerzy Ostrowski
- Ferdynanda Karo
- Ludwik Wawrzynowicz
- Waldemar Miechowski
- Leon Jelonek
- ks. Leopold Wojak
- dr Mieczysław Wyględowski
- Władysław Biegański
- Edward Mąkosza
- Juliusz Łuciuk
- Jan Maciek Kukliński
- Śladami Reszków
- Kalina Jędrusik-Dygat
- Bronisław Idzikowski
- Wojciech Łukaszewski
- Wacław Tokarz, Władysław Terlecki
- Ludmiła Marjańska
- Jerzy Władysław Kołakowski
- Wanda Wereszczyńska
- Stefan Gierowski
- Andrzej Jasiński
- Stefan Korboński
- Włodzimierz Błaszczyk
- Jan Otrembski
- Jerzy Jotka Kędziora
- Iwo Gall
- Jan Oderfeld
- Marian Michalik
- Krzysztof Kędzierski
- Muniek Staszczyk
- Zwiedzanie i ceny biletów
- Wydawnictwa
- Multimedia
- Projekty
- Janina Plucińska-Zembrzuska – konserwacja kolekcji
- Koziegłowy – zapomniany ośrodek twórczości rękodzielniczej
- Podróże wycinanek
- „Czyn-iąc piękno. Działalność częstochowskiej Fabryki Wyrobów Ceramicznych «Czyn»”
- Modernizacja stałej wystawy historycznej
- Konserwacja tła do fotografii z wizerunkiem klasztoru jasnogórskiego i Matki Boskiej Częstochowskiej
- VIII Konkurs Sztuki Ludowej Stworzone, by cieszyć. Rzeźby i zabawki
- Karuzela z Madonnami – wizerunki Matki Boskiej Częstochowskiej
- Etnobotanika w muzeum – w świecie naparów, wyciągów i eliksirów
- BOMBkOWA historia Częstochowy
- Edukacja
- Kontakt
Wystawy czasowe
Ratusz
Paradoks. Biżuteria z papieru Mirosławy Truchty-Nowickiej i Magdaleny Słabosz
Mirosława Truchta-Nowicka to absolwentka Instytutu Artystycznego Wyższej Szkoły Pedagogicznej (obecnie Uniwersytet Jana Długosza) w Częstochowie. Od lat głównym środkiem jej wypowiedzi artystycznej są rzeźby z papieru. Mówi: „Możliwości papieru są nieograniczone, a pomysł na projekt papierowych małych rzeczy/dzieł przeznaczonych do ozdoby/określenia/podkreślenia… cech/funkcji… wydaje mi się bardzo interesujący. Podobnie jak fakt samej sprzeczności i uchwycenia czegoś niewyrażalnego: biżuteria i papier, czyli coś co kojarzymy z wartością materialną trwałą, a z drugiej strony niebywała ulotność i nieodporność samej materii. Jest jeszcze jeden ciekawy aspekt, a mianowicie papier zwykle «służy», chroni to co cenne, a tu zachodzi coś zupełnie odwrotnego. […] Pomijając wszelkie sprzeczności w zestawieniu przedmiotu z materią i historii ozdabiania ciała na przestrzeni wieków i szerokości geograficznych w formy – w rzeczywistości i ulotne i trwałe – decyduję się w realizacji tego tematu na samą FORMĘ […]. Mam nadzieję, że poszukiwania i rezultat, jak i sama wystawa, okażą się dobrym środkiem i drogą do spotkania z odbiorcą, pozwolą na dialog z powagą, ale też z przymrużeniem oka, może pewnego rodzaju grę… A być może okażą się pewnego rodzaju antidotum na często trudną codzienność”.
Magdalena Słabosz to artystka od 2008 r. zrzeszona w Związku Polskich Artystów Plastyków. Na uwagę zasługują jej słowa: „Świat, który nas otacza, jest nie tylko białoszary, ale także pełen barw. Staram się wydobyć kolory z rzeczywistości dla mojego indywidualnego odbioru świata. Poprzez kolor, fakturę i formę buduję kompozycje, które są aktywne emocjonalnie. Zawierzam własnej intuicji. Moja wyobraźnia podpowiedziała mi, aby poszukać nowej formy wypowiedzi plastycznej, którą jest biżuteria artystyczna”.
Na wystawie pokazujemy prace obu artystek, odmienne, a jednak wzajemnie się dopełniające.
/08.03–09.06.2024, kuratorka: Anna Krakowian/
Jurajska przyroda w obiektywie – pokonkursowa wystawa fotograficzna
Wystawa będąca podsumowaniem V edycji konkursu fotografii przyrodniczej, który ogłoszono w 2023 r, prezentowana jest w dwóch kategoriach wiekowych uczestników, tj. uczniów szkół podstawowych klas IV -VIII oraz uczniów szkół średnich. W konkursie wzięło udział 80 uczestników z 24 placówek Częstochowy i regionu. Nadesłano 131 prac. Celem projektu było między innymi zachęcenie młodych ludzi do interpretowania świata przyrody poprzez sztukę, jaką jest fotografia, oraz promowanie walorów przyrodniczych Jury Krakowsko-Częstochowskiej. W lutym tego roku Jury pod przewodnictwem Krzysztofa Pierzgalskiego, przyrodnika i fotografa, wyłoniło laureatów konkursu, zwracając szczególną uwagę na prace zdradzające szczere zainteresowanie tematem i zaangażowanie fotografującego. Przedmiotem oceny były: oryginalność, inwencja twórcza, sugestywność przekazu, wartość artystyczna oraz merytoryczna wykonanych zdjęć.
/24.04– 9.05.2024, kuratorki: dr Ewa Kaczmarzyk, Elżbieta Janik/
Galeria Dobrej Sztuki
Magdalena Snarska. Pejzaże mojej pamięci
dr hab. Magdalena Snarska – malarka, członkini Zarządu Stowarzyszenia Artystycznego Geometria Dyskursywna. Od 2007 r. zajmuje stanowisko profesora w Katedrze Malarstwa Wydziału Sztuki Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie.
Celem jej pracy twórczej jest poszukiwanie piękna – jej przedstawienia cechują wysublimowane barwy, abstrakcyjne formy pejzażu, mistrzowskie operowanie światłem. Na wystawie pokazujemy dzieła najnowsze oraz te, które powstały po zaangażowaniu się artystki w działania międzynarodowego ruchu Geometrii Dyskursywnej. Obok obrazów prezentujemy prace na papierze – pastele. Magdalena Snarska tak mówi o ekspozycji: „Koncepcyjnie wystawa będzie opowieścią o mojej pamięci, w której toczy się swoisty zapis pejzażu, harmonii piękna, pulsującego światłem koloru i drgającej materii przestrzeni. Bezpretensjonalna prostota kompozycji, która stanowi szkielet moich prac oraz wciąż odżywiany przez obserwację pejzażu zachwyt dają mi możliwość odniesienia się do własnego wnętrza i obrazów w nim zapisanych, które z radością prezentuję częstochowskiej publiczności”. /Anna Krakowian / kuratorka wystawy/
/23.03– 26.05.2024, kuratorka: Anna Krakowian/
Obraz Częstochowy i okolic w twórczości Adriana Mikołaja Głębockiego (1833-1905)
W sali grafik i rysunków, będącej częścią wystawy stałej Sztuka Polska XIX i XX wieku prezentowana jest długoterminowa wystawa przybliżająca twórczość Adriana Mikołaja Głębockiego (1833-1905), związanego z lokalnym środowiskiem artystycznym. Artysta urodził się we wsi Panki koło Częstochowy, uczęszczał do szkoły w Wieluniu, a następnie studiował w Warszawie. Odbył kilka podróży do europejskich ośrodków artystycznych. Był malarzem scen religijnych i historycznych, ilustratorem w tak popularnych periodykach, jak „Tygodnik Ilustrowany” i „Kłosy”, oraz pedagogiem. Jest ważnym artystą dla XIX-wiecznego malarstwa częstochowskiego, gdyż przez dekadę mieszkał w Częstochowie i uczył rysunku w rządowym Gimnazjum Męskim (dzisiejsze IV Liceum Ogólnokształcące im. Henryka Sienkiewicza). Podczas pobytu w mieście utrwalił wizerunki wielu zabytkowych obiektów – głównie Jasnej Góry, przedstawiał okolice miasta i tutejszą społeczność. Wystawa ma na celu przypomnienie sylwetki Głębockiego, który był dokumentalistą naszego regionu. Na ekspozycji prezentowanych jest 18 prac ze zbiorów Muzeum Częstochowskiego – obrazy olejne, akwarele oraz grafiki prasowe. Niektóre z nich jeszcze nigdy nie były prezentowane publiczności.
/listopad 2022 – kwiecień 2024, kuratorka: Olga Desperak/
Pawilon Wystawowy
VIII Konkurs Sztuki Ludowej Stworzone, by cieszyć. Rzeźby i zabawki
Wystawa pokonkursowa VIII Konkursu Sztuki Ludowej Stworzone, by cieszyć. Rzeźby i zabawki prezentuje nagrodzone, wyróżnione oraz zakwalifikowane do przedsięwzięcia prace. Rzeźbę i zabawkę ukazano w ujęciu tradycyjnym oraz inspirowanym. Wystawie towarzyszą katalog i puzzle.
/13.04–22.09.2024, kuratorka: Agnieszka Ciuk-Koćwin/
Transformacja – wystawa malarstwa Marka Laskowskiego – wernisaż 19 kwietnia 2024 r., godz. 18.00
Marek Laskowski to absolwent Liceum Plastycznego im. Jacka Malczewskiego w Częstochowie oraz Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu, dyplom z architektury wnętrz obronił w 2012 r.
Na wystawie zaprezentowany jest zbiór prac malarskich powstałych w ciągu ostatnich 2 lat, ze wskazaniem na kontekst i prowadzącą do niego drogę rozwoju. Marek Laskowski twierdzi, że drogą tą jest ewolucja od typowego graffiti, realizowanego w formie wariacji literniczych, poprzez późniejsze kompozycje geometryczne aż do malarskich działań studyjnych o cechach abstrakcji geometrycznej. Kolejne etapy są pokazane głównie poprzez materiały dokumentacyjne realizacji, a zasadniczą częścią prezentacji stanowią obrazy studyjne w różnych technikach. Daje to możliwość przekonania się, czy to, co przez lata było wypracowywane na ulicach miast czy pustostanach, wytrzymuje konfrontację z muzealnymi przestrzeniami.
Artysta chce zaobserwować, „jak zmiana kontekstu wpływa na wydźwięk prac i energię, którą z sobą niosą. Zaistniałaby także okazja do obserwacji formalnych dla poszczególnych etapów […] Z racji wskazanego podłoża graffiti i muralizmu działania te wpisują się w nurt Urban Artu, który to na dobre zaistniał już w obrębie sztuki współczesnej i cieszy się szerokim zainteresowaniem publiki w ostatnich latach […] Słowo transformacja w swoim szerokim zakresie znaczeń i zastosowań świetnie się także odnosi do określenia procesu budowania moich obrazów, gdzie początkowe formy podlegają wielokrotnym modyfikacjom, a nawet zastępowaniu przez kolejne kształty, a finalna kompozycja często diametralnie różni się od początkowego układu”.
/16.04–16.06.2024, kuratorka: Matylda Ślosarska/
Muzeum Częstochowskie zastrzega sobie możliwość zmian w harmonogramie wystaw