Wystawy czasowe

Ratusz

Paradoks. Biżuteria z papieru Mirosławy Truchty-Nowickiej i Magdaleny Słabosz 

Mirosława Truchta-Nowicka to absolwentka Instytutu Artystycznego Wyższej Szkoły Pedagogicznej (obecnie Uniwersytet Jana Długosza) w Częstochowie. Od lat głównym środkiem jej wypowiedzi artystycznej są rzeźby z papieru. Mówi: „Możliwości papieru są nieograniczone, a pomysł na projekt papierowych małych rzeczy/dzieł przeznaczonych do ozdoby/określenia/podkreślenia… cech/funkcji… wydaje mi się bardzo interesujący. Podobnie jak fakt samej sprzeczności i uchwycenia czegoś niewyrażalnego: biżuteria i papier, czyli coś co kojarzymy z wartością materialną trwałą, a z drugiej strony niebywała ulotność i nieodporność samej materii. Jest jeszcze jeden ciekawy aspekt, a mianowicie papier zwykle «służy», chroni to co cenne, a tu zachodzi coś zupełnie odwrotnego. […] Pomijając wszelkie sprzeczności w zestawieniu przedmiotu z materią i historii ozdabiania ciała na przestrzeni wieków i szerokości geograficznych w formy – w rzeczywistości i ulotne i trwałe – decyduję się w realizacji tego tematu na samą FORMĘ […]. Mam nadzieję, że poszukiwania i rezultat, jak i sama wystawa, okażą się dobrym środkiem i drogą do spotkania z odbiorcą, pozwolą na dialog z powagą, ale też z przymrużeniem oka, może pewnego rodzaju grę… A być może okażą się pewnego rodzaju antidotum na często trudną codzienność”.

Magdalena Słabosz to artystka od 2008 r. zrzeszona w Związku Polskich Artystów Plastyków. Na uwagę zasługują jej słowa: „Świat, który nas otacza, jest nie tylko białoszary, ale także pełen barw. Staram się wydobyć kolory z rzeczywistości dla mojego indywidualnego odbioru świata. Poprzez kolor, fakturę i formę buduję kompozycje, które są aktywne emocjonalnie. Zawierzam własnej intuicji. Moja wyobraźnia podpowiedziała mi, aby poszukać nowej formy wypowiedzi plastycznej, którą jest biżuteria artystyczna”.

Na wystawie pokazujemy prace obu artystek, odmienne, a jednak wzajemnie się dopełniające.

/08.03–07.07.2024, kuratorka: Anna Krakowian/

Galeria Dobrej Sztuki

Artyści Grupy Krakowskiej

W sali grafik i rysunków, będącej częścią ekspozycji stałej Sztuka Polska XIX i XX wieku prezentowana jest długoterminowa wystawa przybliżająca twórczość wybranych artystów I i II Grupy Krakowskiej.

I Grupa Krakowska była jedną z najważniejszych awangardowych grup artystyczny w dwudziestoleciu międzywojennym. Założona została przez młodych studentów krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, chcących zerwać z akademickim nauczaniem i wciąż panującym na uczelni tradycjonalizmem. Nie sformułowali wspólnego programu artystycznego, nie dążyli do wypracowania konkretnego stylu – najważniejsze było dla nich podążanie za nowymi prądami w sztuce. Formacja istniała w latach 1933-1937, kontynuując działalność po II wojnie światowej oraz po upadku artystycznej doktryny socrealizmu w 1956 roku. Oficjalnie nigdy nie została rozwiązana.

II Grupa Krakowska tworzona była przez wielkie indywidualności artystyczne, dla których twórczość wciąż pozostawała w kręgu inspiracji wielokierunkową sztuką zachodu – zarówno abstrakcyjną jak i figuratywną. Działali w piwnicach Pałacu Krzysztofory, siedzibie Teatru Cricot 2, gdzie organizowali liczne wystawy oraz wydarzenia artystyczne.

Na ekspozycji prezentowane są akwarele, rysunki i grafiki ze zbiorów Muzeum Częstochowskiego, autorstwa takich artystów jak: Maria Jarema, Janina Kraupe-Świderska, Jonasz Stern, Aleksandr (Sasza) Blonder, Tadeusz Kantor, Jan Tarasin, Kazimierz Mikulski, Adam Marczyński i Alfred Lenica.

/maj 2024 – listopad 2025, kuratorka: Olga Desperak/

Pawilon Wystawowy

VIII Konkurs Sztuki Ludowej Stworzone, by cieszyć. Rzeźby i zabawki 

Wystawa pokonkursowa VIII Konkursu Sztuki Ludowej Stworzone, by cieszyć. Rzeźby i zabawki prezentuje nagrodzone, wyróżnione oraz zakwalifikowane do przedsięwzięcia prace. Rzeźbę i zabawkę ukazano w ujęciu tradycyjnym oraz inspirowanym. Wystawie towarzyszą katalog i puzzle. 

/13.04–22.09.2024,  kuratorka: Agnieszka Ciuk-Koćwin/

Transformacja – wystawa malarstwa Marka Laskowskiego 

Marek Laskowski to absolwent Liceum Plastycznego im. Jacka Malczewskiego w Częstochowie oraz Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu, dyplom z architektury wnętrz obronił w 2012 r.

Na wystawie zaprezentowany jest zbiór prac malarskich powstałych w ciągu ostatnich 2 lat, ze wskazaniem na kontekst i prowadzącą do niego drogę rozwoju. Marek Laskowski twierdzi, że drogą tą jest ewolucja od typowego graffiti, realizowanego w formie wariacji literniczych, poprzez późniejsze kompozycje geometryczne aż do malarskich działań studyjnych o cechach abstrakcji geometrycznej. Kolejne etapy są pokazane głównie poprzez materiały dokumentacyjne realizacji, a zasadniczą częścią prezentacji stanowią obrazy studyjne w różnych technikach. Daje to możliwość przekonania się, czy to, co przez lata było wypracowywane na ulicach miast czy pustostanach, wytrzymuje konfrontację z muzealnymi przestrzeniami.

Artysta chce zaobserwować, „jak zmiana kontekstu wpływa na wydźwięk prac i energię, którą z sobą niosą. Zaistniałaby także okazja do obserwacji formalnych dla poszczególnych etapów […] Z racji wskazanego podłoża graffiti i muralizmu działania te wpisują się w nurt Urban Artu, który to na dobre zaistniał już w obrębie sztuki współczesnej i cieszy się szerokim zainteresowaniem publiki w ostatnich latach […] Słowo transformacja w swoim szerokim zakresie znaczeń i zastosowań świetnie się także odnosi do określenia procesu budowania moich obrazów, gdzie początkowe formy podlegają wielokrotnym modyfikacjom, a nawet zastępowaniu przez kolejne kształty, a finalna kompozycja często diametralnie różni się od początkowego układu”. 

/16.04–16.06.2024, kuratorka: Matylda Ślosarska/

Rezerwat Archeologiczny

Częstochowa&Jura vol.3 – wystawa poplenerowa / współpraca: Grupa artystyczna ATINA 
W trzeciej edycji wystawy poplenerowej Częstochowa & Jura artyści zaproszeni przez Grupę artystyczną ATINA skupili się na takich działaniach, jak malarstwo, rysunek, akwarela, repujado oraz urban sketching. Kadry uchwycone w Częstochowie, wokół stawu „Irydion” z widokiem na Pałac Raczyńskich, park i dworek Krasińskich, w najstarszej pstrągarni w Europie w Złotym Potoku, w ruinach warownego zamku w Olsztynie, zespole zabytkowych stodół w Żarkach, na żareckim cmentarzu żydowskim oraz w Muzeum Dawnych Rzemiosł w Żarkach są artystycznym zapisem penetracji tych miejsc.
/18.05–31.05.2024, kuratorka: Anita Grobelak/

Muzeum Częstochowskie zastrzega sobie możliwość zmian w harmonogramie wystaw

 

Comments are closed.

Muzeum

Muzeum

Muzeum Częstochowskie jest najstarszą instytucją kultury regionu częstochowskiego. Odgrywa istotną rolę w jego życiu społecznym i kulturalnym, wpływa znacząco na tradycję i historię.

Kontakt

Kontakt

Muzeum Częstochowskie
Aleja NMP  47
42-217  Częstochowa
tel. 34 360 56 31
muzeum@muzeumczestochowa.pl