- Muzeum
- Struktura Muzeum
- Rada Muzeum
- Obiekty muzealne
- Ogłoszenia
- Oferta usług Działu Archeologii
- Dostosowanie obiektów dla osób z niepełnosprawnościami
- Deklaracja dostępności
- Zasady zwiedzania wz. z COVID-19
- Partnerzy
- RODO
- Polityka Cookies
- Oferty pracy
- Szukamy spadkobierców
- Zamówienia publiczne
- Program działania
- Standardy Ochrony Małoletnich w Muzeum Częstochowskim
- Sygnaliści
- Wystawy
- Wystawy stałe
- Wystawy czasowe
- Gabinety Wybitnych Częstochowian
- Jerzy Ostrowski
- Ferdynanda Karo
- Ludwik Wawrzynowicz
- Waldemar Miechowski
- Leon Jelonek
- ks. Leopold Wojak
- dr Mieczysław Wyględowski
- Władysław Biegański
- Edward Mąkosza
- Juliusz Łuciuk
- Jan Maciek Kukliński
- Śladami Reszków
- Kalina Jędrusik-Dygat
- Bronisław Idzikowski
- Wojciech Łukaszewski
- Wacław Tokarz, Władysław Terlecki
- Ludmiła Marjańska
- Jerzy Władysław Kołakowski
- Wanda Wereszczyńska
- Stefan Gierowski
- Andrzej Jasiński
- Stefan Korboński
- Włodzimierz Błaszczyk
- Jan Otrembski
- Jerzy Jotka Kędziora
- Iwo Gall
- Jan Oderfeld
- Marian Michalik
- Krzysztof Kędzierski
- Muniek Staszczyk
- Zwiedzanie i ceny biletów
- Wydawnictwa
- Multimedia
- Projekty
- Janina Plucińska-Zembrzuska – konserwacja kolekcji
- Koziegłowy – zapomniany ośrodek twórczości rękodzielniczej
- Podróże wycinanek
- „Czyn-iąc piękno. Działalność częstochowskiej Fabryki Wyrobów Ceramicznych «Czyn»”
- Modernizacja stałej wystawy historycznej
- Konserwacja tła do fotografii z wizerunkiem klasztoru jasnogórskiego i Matki Boskiej Częstochowskiej
- VIII Konkurs Sztuki Ludowej Stworzone, by cieszyć. Rzeźby i zabawki
- Karuzela z Madonnami – wizerunki Matki Boskiej Częstochowskiej
- Etnobotanika w muzeum – w świecie naparów, wyciągów i eliksirów
- BOMBkOWA historia Częstochowy
- Zakup kolekcji obrazów autorstwa Maksymiliana Brożka
- Edukacja
- Kontakt
Janina Plucińska-Zembrzuska – konserwacja kolekcji
Celem projektu jest konserwacja i oprawa 122 obrazów, które składają się na kolekcję twórczości Janiny Plucińskiej-Zembrzuskiej. Większość z dzieł została wykonana przy użyciu materiałów nietrwałych, a niewłaściwe ich przechowywanie, przez całe dekady, mocno zniszczyło obiekty. Część z nich jest już w alarmująco złym stanie i konieczna jest natychmiastowa konserwacja. Niewielka część kolekcji trafiła do Muzeum Częstochowskiego na przełomie lat 1989 i 1990. Dopiero w 2012 r. okazało się, że ogromna część artystycznego dorobku Plucińskiej-Zembrzuskiej niszczeje w przeznaczonym do wyburzenia rodzinnym domu artystki. Wtedy też rozpoczęto starania o pozyskanie ich do zbiorów muzealnych, co ostatecznie udało się w 2017 r.
81 prac wymaga oprawy. Aktualnie większość z nich obitych jest rozpadającymi się listewkami. Oprawienie ich w sposób spójny jest zabiegiem koniecznym, by stworzyć jednolitą kolekcję, którą będzie można prezentować całościowo.
Znaczna część spośród obrazów wymaga gruntownej konserwacji. Przede wszystkim należy oczyścić je z brudu, zacieków, poddać konserwacji papier, wymienić podłoża.
W skład kolekcji, która zostanie poddana zabiegom konserwatorsko-renowacyjnym i oprawie, wchodzą: obrazy olejne – 42 sztuki, obrazy na kartonie – 6 sztuk, obrazy aluminiowe na kartonie – 11 sztuk, kolaże na folii – 24 sztuki, rysunki piórkiem – 9 sztuk, linoryty – 7 sztuk, kolaże z gazety – 9 sztuk, kolaże – 8 sztuk, rysunki na kliszy – 4 sztuki, kolaże z linorytem – 2 sztuki. Są one datowane na lata 1950–1987.
Przedsięwzięcie zakończy wystawa wszystkich prac, które zostały poddane renowacji. Planowany termin wystawy – listopad 2020 r.
Projekt dwuletni otrzymał dotację w ramach priorytetu Wspieranie działań muzealnych 2019.
Wysokość ministerialnego dofinansowania – 57 500 zł.
Projekt dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury i Gminy Miasta Częstochowy.