- Muzeum
- Struktura Muzeum
- Rada Muzeum
- Obiekty muzealne
- Ogłoszenia
- Oferta usług Działu Archeologii
- Dostosowanie obiektów dla osób z niepełnosprawnościami
- Deklaracja dostępności
- Zasady zwiedzania wz. z COVID-19
- Partnerzy
- RODO
- Polityka Cookies
- Oferty pracy
- Szukamy spadkobierców
- Zamówienia publiczne
- Program działania
- Standardy Ochrony Małoletnich w Muzeum Częstochowskim
- Sygnaliści
- Wystawy
- Wystawy stałe
- Wystawy czasowe
- Gabinety Wybitnych Częstochowian
- Jerzy Ostrowski
- Ferdynanda Karo
- Ludwik Wawrzynowicz
- Waldemar Miechowski
- Leon Jelonek
- ks. Leopold Wojak
- dr Mieczysław Wyględowski
- Władysław Biegański
- Edward Mąkosza
- Juliusz Łuciuk
- Jan Maciek Kukliński
- Śladami Reszków
- Kalina Jędrusik-Dygat
- Bronisław Idzikowski
- Wojciech Łukaszewski
- Wacław Tokarz, Władysław Terlecki
- Ludmiła Marjańska
- Jerzy Władysław Kołakowski
- Wanda Wereszczyńska
- Stefan Gierowski
- Andrzej Jasiński
- Stefan Korboński
- Włodzimierz Błaszczyk
- Jan Otrembski
- Jerzy Jotka Kędziora
- Iwo Gall
- Jan Oderfeld
- Marian Michalik
- Krzysztof Kędzierski
- Muniek Staszczyk
- Zwiedzanie i ceny biletów
- Wydawnictwa
- Multimedia
- Projekty
- Janina Plucińska-Zembrzuska – konserwacja kolekcji
- Koziegłowy – zapomniany ośrodek twórczości rękodzielniczej
- Podróże wycinanek
- „Czyn-iąc piękno. Działalność częstochowskiej Fabryki Wyrobów Ceramicznych «Czyn»”
- Modernizacja stałej wystawy historycznej
- Konserwacja tła do fotografii z wizerunkiem klasztoru jasnogórskiego i Matki Boskiej Częstochowskiej
- VIII Konkurs Sztuki Ludowej Stworzone, by cieszyć. Rzeźby i zabawki
- Karuzela z Madonnami – wizerunki Matki Boskiej Częstochowskiej
- Etnobotanika w muzeum – w świecie naparów, wyciągów i eliksirów
- BOMBkOWA historia Częstochowy
- Edukacja
- Kontakt
Karuzela z Madonnami – wizerunki Matki Boskiej Częstochowskiej
Karuzela z Madonnami – wizerunki Matki Boskiej Częstochowskiej
Karuzela z Madonnami – wizerunki Matki Boskiej Częstochowskiej to ekspozycja prezentowana od 29 lipca do 19 listopada 2023 r. w Pawilonie Wystawowym w Parku Staszica w Częstochowie. Ukazane na niej są przedstawienia Matki Boskiej Częstochowskiej w sztukach – sakralnej, dewocyjnej, nieprofesjonalnej, naiwnej, ludowej, nowoczesnej, współczesnej oraz inspirowanej. Skupienie się na jednym wyobrażeniu, pozwala na stworzenie wystawy teoretycznie homogenicznej, jednak niezwykle wymownej i różnorodnej. Dziesięciolecia, w trakcie których wizerunek Matki Boskiej Częstochowskiej był powielany, wpłynęły nie tylko na jego przedstawianie, ale także symbolikę. Często wykorzystywany jest na przykład do komentowania aktualnej rzeczywistości.
Oprócz powszechnie znanych przedstawień, pokazujemy też istotne wyobrażenie haitańskiego bóstwa – Erzulie Dantor. Przypomina ono bardzo Madonnę z Jasnej Góry, a jego historia związana jest z przybyciem polskich żołnierzy w służbie Napoleona na tę właśnie wyspę. Opowiedzenie historii tego wizerunku dopełnia całości wystawy.
Na ekspozycji zaprezentowane są obiekty ze zbiorów własnych oraz Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie, Muzeum Etnograficznego im. S. Udzieli w Krakowie, Muzeum Narodowego w Krakowie, Muzeum Narodowego w Kielcach, Muzeum Wsi Kieleckiej, Muzeum Narodowego we Wrocławiu, Muzeum Śląskiego, Galerii Współczesnej Sztuki Sacrum “Dom Praczki”, a także prace Matyldy Damięckiej, Borysa Fiodorowicza, Bartka Jarmolińskiego, Grzegorza Dudały, Pauliny Taranek i Oskara Hutnego. /Ewelina Mędrala-Młyńska/
W ramach zadania powstała ekspozycja, na której prezentowane są przedstawienia Matki Boskiej Częstochowskiej w sztukach – sakralnej, dewocyjnej, nieprofesjonalnej, naiwnej, nowoczesnej, współczesnej, inspirowanej. Skupienie się na jednym wizerunku, jednym wyobrażeniu, pozwoli na stworzenie wystawy teoretycznie homogenicznej, jednak niezwykle wymownej i różnorodnej. Dziesięciolecia, w trakcie których wizerunek Matki Boskiej Częstochowskiej jest powielany, wpłynęły nie tylko na Jej przedstawianie, ale także symbolikę. Projekt jest niezwykle istotnym z punktu widzenia antropologicznych badań nad historią i tradycją miasta. Prezentując znaczny wycinek artystycznej działalności, której motywem wiodącym jest wyobrażenie Czarnej Madonny, zwraca uwagę na niebotyczną skalę oddziaływania wizerunku, a także wielość oraz oryginalność jego ujęć i wizualizacji. wystawie towarzyszą warsztaty dla dzieci i dorosłych. Bogato ilustrowany katalog do wystawy będzie popularyzował zbiory Działu Etnografii Muzeum Częstochowskiego.
Projekt realizowany będzie od lipca do listopada 2023 r.
Finansowe wsparcie ministerialne to 40 000 zł.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.
Autorka i koordynatorka projektu – Ewelina Mędrala-Młyńska
Kuratorka wystawy – Ewelina Mędrala-Młyńska
Współpraca merytoryczna – Agnieszka Ciuk-Koćwin
Kuratorka artystyczna – Matylda Ślosarska
Pomoc w realizacji wystawy – Bożena Mszyca/Paweł Kijeński/Dorota Kozłowska
Realizacja techniczna wystawy – Zbigniew Derda/Zbigniew Palus
Projekty graficzne – Matylda Ślosarska
Fotografie do projektu – Przemysław Januszko
Redakcja i korekta tekstów – Katarzyna Jezierska
Projekt, skład i oprawa graficzna katalogu – Katarzyna Tużylak-Kopytek