- Muzeum
- Struktura Muzeum
- Rada Muzeum
- Obiekty muzealne
- Ogłoszenia
- Oferta usług Działu Archeologii
- Dostosowanie obiektów dla osób z niepełnosprawnościami
- Deklaracja dostępności
- Partnerzy
- RODO
- Polityka Cookies
- Oferty pracy
- Szukamy spadkobierców
- Zamówienia publiczne
- Program działania
- Standardy Ochrony Małoletnich w Muzeum Częstochowskim
- Sygnaliści
- Wystawy
- Wystawy stałe
- Wystawy czasowe
- Gabinety Wybitnych Częstochowian
- Jerzy Ostrowski
- Ferdynanda Karo
- Ludwik Wawrzynowicz
- Waldemar Miechowski
- Leon Jelonek
- ks. Leopold Wojak
- dr Mieczysław Wyględowski
- Władysław Biegański
- Edward Mąkosza
- Juliusz Łuciuk
- Jan Maciek Kukliński
- Śladami Reszków
- Kalina Jędrusik-Dygat
- Bronisław Idzikowski
- Wojciech Łukaszewski
- Wacław Tokarz, Władysław Terlecki
- Ludmiła Marjańska
- Jerzy Władysław Kołakowski
- Wanda Wereszczyńska
- Stefan Gierowski
- Andrzej Jasiński
- Stefan Korboński
- Włodzimierz Błaszczyk
- Jan Otrembski
- Jerzy Jotka Kędziora
- Iwo Gall
- Jan Oderfeld
- Marian Michalik
- Krzysztof Kędzierski
- Muniek Staszczyk
- Zwiedzanie i ceny biletów
- Wydawnictwa
- Multimedia
- Projekty
- Janina Plucińska-Zembrzuska – konserwacja kolekcji
- Koziegłowy – zapomniany ośrodek twórczości rękodzielniczej
- Podróże wycinanek
- „Czyn-iąc piękno. Działalność częstochowskiej Fabryki Wyrobów Ceramicznych «Czyn»”
- Modernizacja stałej wystawy historycznej
- Konserwacja tła do fotografii z wizerunkiem klasztoru jasnogórskiego i Matki Boskiej Częstochowskiej
- VIII Konkurs Sztuki Ludowej Stworzone, by cieszyć. Rzeźby i zabawki
- Karuzela z Madonnami – wizerunki Matki Boskiej Częstochowskiej
- Etnobotanika w muzeum – w świecie naparów, wyciągów i eliksirów
- BOMBkOWA historia Częstochowy
- Zakup kolekcji obrazów autorstwa Maksymiliana Brożka
- Edukacja
- Kontakt
Stefan Gierowski
Stefan Gierowski
Ratusz, Gabinet Wybitnych Częstochowian, czerwiec 2010 – październik 2010
Dążę do tego, żeby obraz był jednolity, ale zarazem miał właściwe natężenie. Nawet jeśli pozornie nic się nie dzieje, musi być wyczuwalny potężny ładunek emocji. Staję przed czystą białą powierzchnią i wszystko może się zdarzyć. Nie zaczynam malowania bez jasnej koncepcji obrazu. Poprzedzam go dziesiątkami małych rysunków, które robię, aby dojść do tego jak najlepiej wyrazić to, co chcę. Decydują o tym czasem niuanse, lekkie przesunięcia formy czy koloru. Bywa, że kiedy zaczynam malować, to co widzę nie zgadza mi się z moim wyobrażeniem, wtedy przemalowuję i poszukuję tego, o co mi chodziło. Odbywa się proces między mną a obrazem. Samo tworzenie jest metafizyczne.
z rozmowy z Martą Kowalewską, Malarstwo ponadabstrakcyjne, „Art&Business” 3/2008
Stefan Gierowski pochodzi z Częstochowy. Wystawa otwarta na początku lipca 2010 roku jest pierwszą prezentacją jego twórczości w rodzinnym mieście. Ekspozycja ma uświetnić jubileusz 85-lecia urodzin artysty.
W Gabinecie Wybitnych Częstochowian przybliżamy sylwetkę malarza i wybitnego pedagoga. Poprzez prezentację fotografii rodzinny Gierowskich (m.in. Leona Wasilewskiego – dziadka artysty, częstochowskiego lekarza, rodziców – Stefanii z Wasilewskich Gierowskiej i Józefa Gierowskiego) akcentujemy wątek częstochowski. Drogi rozwoju artystycznego przybliżają liczne pamiątki, dyplomy, odznaczenia, nagrody, katalogi wystaw oraz multimedialna prezentacja dorobku. Tam również wchodzimy w barwny świat obrazów mistrza.
W galerii pokazujemy prace z różnych okresów twórczości, pochodzące ze zbiorów Muzeum Okręgowego im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy, Muzeum Częstochowskiego, Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Częstochowie oraz kolekcjonerów prywatnych.
Mamy nadzieję, że ta wystawa przeniesie Państwa w wymiar metafizycznych doznań, serdecznie zapraszamy.
Stefan Gierowski, artysta należący do grona najwybitniejszych przedstawicieli współczesnego malarstwa, urodził się w 1925 roku w Częstochowie. Krytyka nazywa go klasykiem polskiej nowoczesności.
Studiował w Krakowie historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz malarstwo na Akademii Sztuk Pięknych w pracowniach Władysława Jarockiego, Zbigniewa Pronaszki oraz Karola Frycza. Dyplom uzyskał w 1948 roku. Do Warszawy przeniósł się rok później i związał swoje życie z miejscowym środowiskiem artystycznym. W latach 1961-1977 był wykładowcą warszawskiej ASP, a w latach 1975-1981 dziekanem Wydziału Malarstwa. Stefan Gierowski prowadził aktywną działalność na rzecz kultury i sztuki. W latach 1957-1989 należał do ZPAP, w roku 1981 był członkiem Komitetu Organizacyjnego Kongresu Kultury Polskiej, w latach 1982-1988 należał także do Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Rady Wyższego Szkolnictwa Artystycznego.
Za wybitne osiągnięcia na polu sztuki uzyskał wiele nagród i odznaczeń, m.in. nagrodę na Ogólnopolskiej Wystawie Młodej Plastyki w Warszawie 1955 roku, drugą nagrodę na Wystawie młodego malarstwa i rzeźby w Sopocie w 1957 roku, pierwszą nagrodę na V Biennale Internazionale d`Arte Contemporanae Della Repubblica di San Marino w 1965 roku, Nagrodę Komitetu Kultury Niezależnej „Solidarność” za cykl obrazów Dekalog w 1989 roku, Nagrodę Kolekcjonerów im. Doktora Lecha Siudy w 1999 roku.
Za dorobek na polu naukowym uzyskał w 1986 roku tytuł profesora zwyczajnego.
Prace artysty znajdują się w zbiorach prywatnych i kolekcjach muzealnych w Polsce i zagranicą. W pierwszym okresie twórczości Stefan Gierowski malował obrazy figuratywne, inspirowane sztuką postkubistyczną z charakterystyczną rytmizacją formy oraz uproszczeniami. Około 1957 roku zainteresował się malarstwem niefiguratywnym i rozpoczął oznaczanie prac rzymską numeracją („abstrakcja autonomiczna”). Od 1960 roku w jego twórczości ujawniły się tendencje geometryzujące. W połowie lat 60. zbliżył się do poszukiwań charakterystycznych dla malarstwa opartowskiego. W obrazach zaczęły dominować podziały geometryczne i ostre barwy. W latach 80. uprościł formy i motywy, ograniczył kolorystykę – operował kontrastem bieli i czerni. Lata 90. i pocz. wieku XXI to w twórczości Gierowskiego okres wzbogacania palety i śmielszego stosowania kontrastowych zestawień kolorystycznych.
Obecnie artysta tworzy i mieszka w podwarszawskim Konstancinie.