- Muzeum
- Struktura Muzeum
- Rada Muzeum
- Obiekty muzealne
- Ogłoszenia
- Oferta usług Działu Archeologii
- Dostosowanie obiektów dla osób z niepełnosprawnościami
- Deklaracja dostępności
- Zasady zwiedzania wz. z COVID-19
- Partnerzy
- RODO
- Polityka Cookies
- Oferty pracy
- Szukamy spadkobierców
- Zamówienia publiczne
- Program działania
- Standardy Ochrony Małoletnich w Muzeum Częstochowskim
- Sygnaliści
- Wystawy
- Wystawy stałe
- Wystawy czasowe
- Gabinety Wybitnych Częstochowian
- Jerzy Ostrowski
- Ferdynanda Karo
- Ludwik Wawrzynowicz
- Waldemar Miechowski
- Leon Jelonek
- ks. Leopold Wojak
- dr Mieczysław Wyględowski
- Władysław Biegański
- Edward Mąkosza
- Juliusz Łuciuk
- Jan Maciek Kukliński
- Śladami Reszków
- Kalina Jędrusik-Dygat
- Bronisław Idzikowski
- Wojciech Łukaszewski
- Wacław Tokarz, Władysław Terlecki
- Ludmiła Marjańska
- Jerzy Władysław Kołakowski
- Wanda Wereszczyńska
- Stefan Gierowski
- Andrzej Jasiński
- Stefan Korboński
- Włodzimierz Błaszczyk
- Jan Otrembski
- Jerzy Jotka Kędziora
- Iwo Gall
- Jan Oderfeld
- Marian Michalik
- Krzysztof Kędzierski
- Muniek Staszczyk
- Zwiedzanie i ceny biletów
- Wydawnictwa
- Multimedia
- Projekty
- Janina Plucińska-Zembrzuska – konserwacja kolekcji
- Koziegłowy – zapomniany ośrodek twórczości rękodzielniczej
- Podróże wycinanek
- „Czyn-iąc piękno. Działalność częstochowskiej Fabryki Wyrobów Ceramicznych «Czyn»”
- Modernizacja stałej wystawy historycznej
- Konserwacja tła do fotografii z wizerunkiem klasztoru jasnogórskiego i Matki Boskiej Częstochowskiej
- VIII Konkurs Sztuki Ludowej Stworzone, by cieszyć. Rzeźby i zabawki
- Karuzela z Madonnami – wizerunki Matki Boskiej Częstochowskiej
- Etnobotanika w muzeum – w świecie naparów, wyciągów i eliksirów
- BOMBkOWA historia Częstochowy
- Edukacja
- Kontakt
BOMBkOWA historia Częstochowy
BOMBkOWA historia Częstochowy to dwuletni projekt badawczy dofinansowany w programie MKiDN Kultura ludowa i tradycyjna.
Temat wytwórczości bombkarskiej jest niezwykle interesującym i kompletnie niezbadanym zagadnieniem z punktu widzenia antropologii miasta, historii ludzi, którzy przez dziesięciolecia ścigali się w tworzeniu wciąż nowych wzorów i zdobywaniu kolejnych rynków zbytu. Firmy, przekazywane z pokolenia na pokolenie, przez lata kształciły rzemieślników, którzy często odchodzili na „swoje”, tworząc kolejne manufaktury specjalizujące się w projektowaniu i wytwarzaniu bombek choinkowych. Dziś precyzyjnie wykonywane szklane ozdoby choinkowe eksportowane są w znacznej mierze na rynki zachodnie i pozaeuropejskie i są artystyczną odpowiedzią na masową tandetę – zalew rynku tanimi produktami pochodzenia chińskiego.
Projekt zakłada dogłębne zbadanie tej niezwykle precyzyjnej i artystycznie często niedocenionej dziedziny sztuki rzemieślniczej. Oprócz prześledzenia i dokumentacji etapów powstawania bombek choinkowych pod lupę zostanie wzięta również historia, zarówno firm jako nośników i przekazicieli tradycji wytwórczości, jak również osób bezpośrednio zaangażowanych w ich funkcjonowanie. W ramach zadania powstaną wystawa oraz bogato ilustrowany katalog, będący jej komentarzem i merytorycznym uzupełnieniem.
W ramach zadania zostanie podjęta próba zebrania i opracowania herstorii kobiet, które zajmują się z pracą twórczą w ramach manufaktur. Będą one uzupełnieniem filmu dokumentującego techniczny i artystyczny proces powstawania tych delikatnych elementów bożonarodzeniowego wystroju.
Częstochowa jako niezwykle specyficzne miejsce na mapie kulturowej Polski dosyć często cierpi na problemy natury tożsamościowej. Identyfikowanie miasta tylko ze specyfiką i sakralnością Jasnej Góry niezwykle zubaża jego percepcję, zarówno w oczach ludności lokalnej, jak i tej pojawiającej się nim w celach turystycznych. Projekty pokazujące wewnętrzne zróżnicowanie, kompletną niezależność od sanktuarium i artystyczne tradycje, dosyć rzadko są w Częstochowie realizowane, jednak zapotrzebowanie na nie jest ogromne. Zbadanie działalności firm produkujących bombki choinkowe jest również potrzebne z punktu widzenia naukowego. Temat jest kompletnie nieopracowany i nigdy do tej pory nie był podnoszony.
Zadanie zostało wsparte ministerialną dotacją w wysokości 95 000 zł (35 000 zł w roku 2024 i 60 000 w roku 2025).
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.