- Muzeum
- Struktura Muzeum
- Rada Muzeum
- Obiekty muzealne
- Cennik usług
- Ogłoszenia
- Oferta usług Działu Archeologii
- Dostosowanie obiektów dla osób z niepełnosprawnościami
- Deklaracja dostępności
- Zasady zwiedzania wz. z COVID-19
- Partnerzy
- RODO
- Polityka Cookies
- Oferty pracy
- Szukamy spadkobierców
- Zamówienia publiczne
- Program działania
- Standardy Ochrony Małoletnich w Muzeum Częstochowskim
- Sygnaliści
- Wystawy
- Wystawy stałe
- Wystawy czasowe
- Gabinety Wybitnych Częstochowian
- Jerzy Ostrowski
- Ferdynanda Karo
- Ludwik Wawrzynowicz
- Waldemar Miechowski
- Leon Jelonek
- ks. Leopold Wojak
- dr Mieczysław Wyględowski
- Władysław Biegański
- Edward Mąkosza
- Juliusz Łuciuk
- Jan Maciek Kukliński
- Śladami Reszków
- Kalina Jędrusik-Dygat
- Bronisław Idzikowski
- Wojciech Łukaszewski
- Wacław Tokarz, Władysław Terlecki
- Ludmiła Marjańska
- Jerzy Władysław Kołakowski
- Wanda Wereszczyńska
- Stefan Gierowski
- Andrzej Jasiński
- Stefan Korboński
- Włodzimierz Błaszczyk
- Jan Otrembski
- Jerzy Jotka Kędziora
- Iwo Gall
- Jan Oderfeld
- Marian Michalik
- Krzysztof Kędzierski
- Muniek Staszczyk
- Zwiedzanie i ceny biletów
- Wydawnictwa
- Multimedia
- Projekty
- Janina Plucińska-Zembrzuska – konserwacja kolekcji
- Koziegłowy – zapomniany ośrodek twórczości rękodzielniczej
- Podróże wycinanek
- „Czyn-iąc piękno. Działalność częstochowskiej Fabryki Wyrobów Ceramicznych «Czyn»”
- Modernizacja stałej wystawy historycznej
- Konserwacja tła do fotografii z wizerunkiem klasztoru jasnogórskiego i Matki Boskiej Częstochowskiej
- VIII Konkurs Sztuki Ludowej Stworzone, by cieszyć. Rzeźby i zabawki
- Karuzela z Madonnami – wizerunki Matki Boskiej Częstochowskiej
- Etnobotanika w muzeum – w świecie naparów, wyciągów i eliksirów
- BOMBkOWA historia Częstochowy
- Edukacja
- Kontakt
Centrum Promocji Młodych
Śmierć sztuki
25 czerwca 2012
Śmierć sztuki. Ćwiczenia z estetyki:
Stosowane Sztuki Społeczne
Centrum Promocji Młodych, Willa Generała, al. Wolności 30
W 2007 r. Artur Żmijewski opublikował w Krytyce Politycznej tekst pt. „Stosowane Sztuki Społeczne” i w środowisku od razu zawrzało. W swoim manifeście artysta wskazywał, że sztuka przestała mieć realny skutek w rzeczywistości i postulował użycie jej jako narzędzia wiedzy, nauki, czy polityki. Nawoływał do otwarcia sztuki na tych, którzy nie mają wobec niej nabożnego stosunku i mogących wchodzić z nią w realny dialog, czyli socjologów i psychologów. Tezy Żmijewskiego budziły spore kontrowersje. Jedni uznali je za przełom, prowadzący wprost do sformułowania nowego artystycznego języka. Drudzy odczytali ten tekst jako manifest polityczny, którym ostatecznie Żmijewski wykracza poza obręb sztuki.
Dziś ten tekst zyskuje wyjątkowo na aktualności, ponieważ jest kluczem do odczytania Artura Żmijewskiego jako kuratora trwającego właśnie 7. Biennale Sztuki Współczesnej w Berlinie. W tekście zapowiadającym Biennale Żmijewski napisał: „Chciałbym, aby wystawa stała się przestrzenią polityczną, przypominającą bardziej parlament niż muzeum. Niech sztuka proponuje rozwiązania pomyślane dla rzeczywistości społeczno-politycznej! Zamiast zadawać pytania, chciałbym, aby Biennale dostarczyło odpowiedzi, aby używać artystycznego języka i strategii w walce o wspólne cele”.
W Centrum Promocji Młodych zapraszamy do dyskusji o tym czy sztuka może i czy powinna, być uczestnikiem dyskursu politycznego. Punktem wyjścia będzie oczywiście tekst Żmijewskiego „Stosowane Sztuki Społeczne”, ale również jego działalność artystyczna i kuratorska. /A. Florczyk/
Wstęp wolny