- Muzeum
- Struktura Muzeum
- Rada Muzeum
- Obiekty muzealne
- Cennik usług
- Ogłoszenia
- Oferta usług Działu Archeologii
- Dostosowanie obiektów dla osób z niepełnosprawnościami
- Deklaracja dostępności
- Zasady zwiedzania wz. z COVID-19
- Partnerzy
- RODO
- Polityka Cookies
- Oferty pracy
- Szukamy spadkobierców
- Zamówienia publiczne
- Program działania
- Standardy Ochrony Małoletnich w Muzeum Częstochowskim
- Sygnaliści
- Wystawy
- Wystawy stałe
- Wystawy czasowe
- Gabinety Wybitnych Częstochowian
- Jerzy Ostrowski
- Ferdynanda Karo
- Ludwik Wawrzynowicz
- Waldemar Miechowski
- Leon Jelonek
- ks. Leopold Wojak
- dr Mieczysław Wyględowski
- Władysław Biegański
- Edward Mąkosza
- Juliusz Łuciuk
- Jan Maciek Kukliński
- Śladami Reszków
- Kalina Jędrusik-Dygat
- Bronisław Idzikowski
- Wojciech Łukaszewski
- Wacław Tokarz, Władysław Terlecki
- Ludmiła Marjańska
- Jerzy Władysław Kołakowski
- Wanda Wereszczyńska
- Stefan Gierowski
- Andrzej Jasiński
- Stefan Korboński
- Włodzimierz Błaszczyk
- Jan Otrembski
- Jerzy Jotka Kędziora
- Iwo Gall
- Jan Oderfeld
- Marian Michalik
- Krzysztof Kędzierski
- Muniek Staszczyk
- Zwiedzanie i ceny biletów
- Wydawnictwa
- Multimedia
- Projekty
- Janina Plucińska-Zembrzuska – konserwacja kolekcji
- Koziegłowy – zapomniany ośrodek twórczości rękodzielniczej
- Podróże wycinanek
- „Czyn-iąc piękno. Działalność częstochowskiej Fabryki Wyrobów Ceramicznych «Czyn»”
- Modernizacja stałej wystawy historycznej
- Konserwacja tła do fotografii z wizerunkiem klasztoru jasnogórskiego i Matki Boskiej Częstochowskiej
- VIII Konkurs Sztuki Ludowej Stworzone, by cieszyć. Rzeźby i zabawki
- Karuzela z Madonnami – wizerunki Matki Boskiej Częstochowskiej
- Etnobotanika w muzeum – w świecie naparów, wyciągów i eliksirów
- BOMBkOWA historia Częstochowy
- Edukacja
- Kontakt
Centrum Promocji Młodych
Rdzeń
pokaz projektu Natalii Wiśniewskiej
9 marca 2013
„Rdzeń” – pokaz projektu Natalii Wiśniewskiej
Centrum Promocji Młodych, Willa Generała, al. Wolności 30
9 marca 2013, g. 18.00
Centrum Promocji Młodych zaprasza na wystawę Natalii Wiśniewskiej. „Rdzeń” to owoc jej spotkań z Częstochową, próba zmierzenia się z przeszłością, tożsamością i pamięcią historyczną miasta. Tropy do właściwej interpretacji tego projektu podsuwa Ewelina Rejs, która na prośbę artystki przygotowała tekst specjalnie na potrzeby wystawy: Kiedy stajemy się flaneurem, mamy przede wszystkim czas na oglądanie miasta. Tak właśnie Natalia Wiśniewska w Benjaminowskim stylu znalazła powiązanie słowa ‘rdza’ i ‘rdzeń’, który dla artystki jest przeżartym korozją, zniszczałym środkiem i prapoczątkiem. Ukryte resztki częstochowskiego getta zestawione z tętniącym centrum handlowym i aresztem w tle we wrażliwej osobie natychmiast uruchomią machnę dociekań. Dlaczego pomnik upamiętniający wywóz Żydów do Treblinki rdzewieje zapomniany? Jak bardzo blisko można żyć obok i zapomnieć. Rdza wykorzystana jako tworzywo pracy artystycznej nie jest przypadkowym elementem dzieła. Użycie materiału „z codzienności”, z brudnego, odepchniętego, niepotrzebnego życia sugeruje, jak wiele rzeczy wypieramy, spychamy do podświadomości. Korozja jest procesem chemicznym zachodzącym w określonych warunkach i czasie, w ten sposób przedmioty wykonane z żelaza się unicestwiają – ‘zżerane’ są istotne wydarzenia. Filozofowie spierają się o naturę człowieka – Hobbes kontra Rousseau. Czy jesteśmy raczej z natury dobrzy czy źli? Pokuszenie się o jednoznaczną odpowiedź byłoby niezmiernie lekkomyślne. Podstawą natury człowieka jest stadność, potrzeby społeczne. Jednostka funkcjonując społecznie, jest obwarowana zasadami moralnymi, których przestrzeganie włącza ją do gry wspólnotowej. Słowo ‘przepraszam’ jest kluczem do wielu trudnych sytuacji. Porównanie korozji i autoanalizy psychologicznej silnie uwypukla trudność, z jaką dochodzimy do wypowiedzenia słowa: przepraszam. Słowa bowiem nie są zardzewiałe, lecz z niej usypane, co stanowi pewien ‘recycling złego’, sankcjonując nowe znaczenie – zbudowane/usypane z odpadu. Kontekst lingwistyczny pracy, w której słowo ‘przepraszam’ powtórzone jest w wielu językach pokazuje, że dla wszystkich ludzi pewien rdzeń jest tożsamy. Nieokreślona „natura ludzka”, potencjalność popełnianych błędów jest historycznie powtarzania i uniwersalizowana w języku. Projekt ‘Rdzeń’ pokazuje jak istotne dla ludzi jest to, żebyśmy byli „z natury ludzcy”. /Adam Florczyk/
wstęp wolny