- Muzeum
- Struktura Muzeum
- Rada Muzeum
- Obiekty muzealne
- Cennik usług
- Ogłoszenia
- Oferta usług Działu Archeologii
- Dostosowanie obiektów dla osób z niepełnosprawnościami
- Deklaracja dostępności
- Zasady zwiedzania wz. z COVID-19
- Partnerzy
- RODO
- Polityka Cookies
- Oferty pracy
- Szukamy spadkobierców
- Zamówienia publiczne
- Program działania
- Standardy Ochrony Małoletnich w Muzeum Częstochowskim
- Sygnaliści
- Wystawy
- Wystawy stałe
- Wystawy czasowe
- Gabinety Wybitnych Częstochowian
- Jerzy Ostrowski
- Ferdynanda Karo
- Ludwik Wawrzynowicz
- Waldemar Miechowski
- Leon Jelonek
- ks. Leopold Wojak
- dr Mieczysław Wyględowski
- Władysław Biegański
- Edward Mąkosza
- Juliusz Łuciuk
- Jan Maciek Kukliński
- Śladami Reszków
- Kalina Jędrusik-Dygat
- Bronisław Idzikowski
- Wojciech Łukaszewski
- Wacław Tokarz, Władysław Terlecki
- Ludmiła Marjańska
- Jerzy Władysław Kołakowski
- Wanda Wereszczyńska
- Stefan Gierowski
- Andrzej Jasiński
- Stefan Korboński
- Włodzimierz Błaszczyk
- Jan Otrembski
- Jerzy Jotka Kędziora
- Iwo Gall
- Jan Oderfeld
- Marian Michalik
- Krzysztof Kędzierski
- Muniek Staszczyk
- Zwiedzanie i ceny biletów
- Wydawnictwa
- Multimedia
- Projekty
- Janina Plucińska-Zembrzuska – konserwacja kolekcji
- Koziegłowy – zapomniany ośrodek twórczości rękodzielniczej
- Podróże wycinanek
- „Czyn-iąc piękno. Działalność częstochowskiej Fabryki Wyrobów Ceramicznych «Czyn»”
- Modernizacja stałej wystawy historycznej
- Konserwacja tła do fotografii z wizerunkiem klasztoru jasnogórskiego i Matki Boskiej Częstochowskiej
- VIII Konkurs Sztuki Ludowej Stworzone, by cieszyć. Rzeźby i zabawki
- Karuzela z Madonnami – wizerunki Matki Boskiej Częstochowskiej
- Etnobotanika w muzeum – w świecie naparów, wyciągów i eliksirów
- BOMBkOWA historia Częstochowy
- Edukacja
- Kontakt
Warsztaty literackie
W ramach projektu Willa Kreatywnych Działań warsztaty twórcze
26 sierpnia 2017
Warsztaty literackie
Willa Kreatywnych Działań warsztaty twórcze
26 sierpnia 2017, g. 10.00–15.00
Pisania literatury nie da się nauczyć. To nie zbiór tajnych reguł, których rozpoznanie i opanowanie zapewni sukces artystyczny. Można jedynie – choć to już jest bardzo wiele – próbować podglądać literaturę, zaglądać pod jej podszewkę. Literatura pomiędzy innymi formami działalności artystycznej zajmuje miejsce szczególne, i to co najmniej z dwóch powodów. Po pierwsze, rodzi się w języku, a więc w tym, co dla człowieka najbardziej naturalne i swojskie. Posługiwania się dłutem czy mieszania farb musimy się uczyć. Mówimy od dzieciństwa. Po drugie, tekst literacki jest nagi: wszystkie użyte w nim słowa są widoczne dla każdego, wszystko jest dostępne. Co zatem sprawia, że dwaj czytelnicy mogą z tego samego tekstu wyczytać tak różne rzeczy? I co sprawia, że jedni pisarze potrafią z tych samych słów lepić pełne głębi opowieści, a inni nieudolnie ślizgają się po schematach? To pytania bez prostych odpowiedzi. Jedyne, co można zrobić, to wchodzić w literaturę coraz głębiej, odkrywać pod powierzchnią słów ich utajone relacje, zobaczyć, jak te słowa żyją.
Wit Szostak podczas warsztatów skupi się na dwóch sprawach. Pierwsza to podglądanie innych pisarzy. Na przykładzie wybranego fragmentu tekstu będzie rozmawiał z uczestnikami warsztatów o technikach narracyjnych, o roli narratora i o tym, co można zyskać przez pozorną niezdarność. Druga to praca nad przygotowanymi wcześniej przez uczestników krótkimi fragmentami prozy na zadany temat, połączona z rozmową o roli języka, wyborach pisarskich i strategiach opowieści.
Prowadzący: Wit Szostak – pisarz, z wykształcenia filozof, na co dzień nauczyciel akademicki. Zaczynał jako autor cyklu powieści fantasy o Smoczogórach, na który złożyły się „Wichry Smoczogór”, „Poszarpane granie”, „Ględźby Ropucha” oraz tom prozy „Oberki do końca świata”. Uznanie przyniosła mu tzw. trylogia krakowska, w skład której wchodzą powieści: „Chochoły”, „Dumanowski” i „Fuga”. Ostatnia część tego trójksięgu została nominowana do Nagrody Nike, wcześniejsze zaś ogniwo stało się podstawą literacką słuchowiska wyreżyserowanego przez Jana Klatę i zrealizowanego w Radiu Kraków. Ostatnio związany z wydawnictwem Powergraph, w którym ukazały się „Zagroda zębów”, „Wróżenie z wnętrzności” oraz nominowane do Paszportu Polityki „Sto dni bez słońca”.
Wstęp na wszystkie zajęcia jest wolny, jednak liczba miejsc jest ograniczona. CZEKAMY na ZGŁOSZENIA!
Formularz zgłoszeniowy można pobrać ze strony: http://gaudemater.pl/imprezy-cykliczne/willa-kreatywnych-dzialan/
Zgłoszenia należy dostarczyć do Ośrodka Promocji Kultury “Gaude Mater” (ul. Dąbrowskiego 1)
Partnerem projektu jest : Ośrodek Promocji Kultury „Gaude Mater”
Projekt Willa Kreatywnych Działań warsztaty twórcze dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego i Urzędu Miasta Częstochowy