- Muzeum
- Struktura Muzeum
- Rada Muzeum
- Obiekty muzealne
- Cennik usług
- Ogłoszenia
- Oferta usług Działu Archeologii
- Dostosowanie obiektów dla osób z niepełnosprawnościami
- Deklaracja dostępności
- Zasady zwiedzania wz. z COVID-19
- Partnerzy
- RODO
- Polityka Cookies
- Oferty pracy
- Szukamy spadkobierców
- Zamówienia publiczne
- Program działania
- Standardy Ochrony Małoletnich w Muzeum Częstochowskim
- Sygnaliści
- Wystawy
- Wystawy stałe
- Wystawy czasowe
- Gabinety Wybitnych Częstochowian
- Jerzy Ostrowski
- Ferdynanda Karo
- Ludwik Wawrzynowicz
- Waldemar Miechowski
- Leon Jelonek
- ks. Leopold Wojak
- dr Mieczysław Wyględowski
- Władysław Biegański
- Edward Mąkosza
- Juliusz Łuciuk
- Jan Maciek Kukliński
- Śladami Reszków
- Kalina Jędrusik-Dygat
- Bronisław Idzikowski
- Wojciech Łukaszewski
- Wacław Tokarz, Władysław Terlecki
- Ludmiła Marjańska
- Jerzy Władysław Kołakowski
- Wanda Wereszczyńska
- Stefan Gierowski
- Andrzej Jasiński
- Stefan Korboński
- Włodzimierz Błaszczyk
- Jan Otrembski
- Jerzy Jotka Kędziora
- Iwo Gall
- Jan Oderfeld
- Marian Michalik
- Krzysztof Kędzierski
- Muniek Staszczyk
- Zwiedzanie i ceny biletów
- Wydawnictwa
- Multimedia
- Projekty
- Janina Plucińska-Zembrzuska – konserwacja kolekcji
- Koziegłowy – zapomniany ośrodek twórczości rękodzielniczej
- Podróże wycinanek
- „Czyn-iąc piękno. Działalność częstochowskiej Fabryki Wyrobów Ceramicznych «Czyn»”
- Modernizacja stałej wystawy historycznej
- Konserwacja tła do fotografii z wizerunkiem klasztoru jasnogórskiego i Matki Boskiej Częstochowskiej
- VIII Konkurs Sztuki Ludowej Stworzone, by cieszyć. Rzeźby i zabawki
- Karuzela z Madonnami – wizerunki Matki Boskiej Częstochowskiej
- Etnobotanika w muzeum – w świecie naparów, wyciągów i eliksirów
- BOMBkOWA historia Częstochowy
- Edukacja
- Kontakt
Centrum Promocji Młodych
Zapiski szaleńca – monodram Pawła Bilskiego
14 marca 2015
Zapiski szaleńca – monodram Pawła Bilskiego
Centrum Promocji Młodych, Willa Generała, al. Wolności 30
14.03.2015, g. 17.00
Spektakl swoją konwencją nawiązuje do „Pamiętnika wariata” Mikołaja Gogola. Przed nami Popryszczyn, skromny człeczyna, podrzędny urzędnik jednego z trybów administracyjnej machiny. Do życia powołał go ponad 150 lat temu Mikołaj Gogol na kartach opowiadania „Pamiętnik szaleńca” z cyklu „Opowieści Petersburskie”. Historia to niezwykła – opisane przez Gogola studium szaleństwa przez wiele lat służyło studentom psychologii i psychiatrii jako podręcznikowy przykład popadania w obłęd. Obok typowych dla Gogola wątków (lęk przed utratą pozycji w zhierarchizowanym świecie, motyw utraconego nosa, autobiograficzne inspiracje związane z rodzinną Ukrainą), w „Pamiętniku wariata” ponadczasowo pobrzmiewa tragedia człowieka ukrytego w cieniu i owładniętego manią prześladowczą. Z jednej strony – trawionego przez kompleks niższości (skromny radca tytularny zajmuje się głównie ostrzeniem ołówków swoim przełożonym), z drugiej – przeświadczonego o własnej wielkości („król Hiszpanii Ferdynand VIII to ja”). Atrakcyjne szaleństwo. Dawny podręcznik psychiatrii.
Monodram został przygotowany w ramach stypendium Prezydenta Miasta Częstochowy w dziedzinie Teatru.
Porpyszczyn – Paweł Bilski (stypendysta, prezes Fundacji Oczami Brata)
Przygotowanie reżyserskie – Antoni Rot (aktor Teatru im. Adama Mickiewicza w Częstochowie)
/Adam Florczyk/