- Muzeum
- Struktura Muzeum
- Rada Muzeum
- Obiekty muzealne
- Cennik usług
- Ogłoszenia
- Oferta usług Działu Archeologii
- Dostosowanie obiektów dla osób z niepełnosprawnościami
- Deklaracja dostępności
- Zasady zwiedzania wz. z COVID-19
- Partnerzy
- RODO
- Polityka Cookies
- Oferty pracy
- Szukamy spadkobierców
- Zamówienia publiczne
- Program działania
- Standardy Ochrony Małoletnich w Muzeum Częstochowskim
- Sygnaliści
- Wystawy
- Wystawy stałe
- Wystawy czasowe
- Gabinety Wybitnych Częstochowian
- Jerzy Ostrowski
- Ferdynanda Karo
- Ludwik Wawrzynowicz
- Waldemar Miechowski
- Leon Jelonek
- ks. Leopold Wojak
- dr Mieczysław Wyględowski
- Władysław Biegański
- Edward Mąkosza
- Juliusz Łuciuk
- Jan Maciek Kukliński
- Śladami Reszków
- Kalina Jędrusik-Dygat
- Bronisław Idzikowski
- Wojciech Łukaszewski
- Wacław Tokarz, Władysław Terlecki
- Ludmiła Marjańska
- Jerzy Władysław Kołakowski
- Wanda Wereszczyńska
- Stefan Gierowski
- Andrzej Jasiński
- Stefan Korboński
- Włodzimierz Błaszczyk
- Jan Otrembski
- Jerzy Jotka Kędziora
- Iwo Gall
- Jan Oderfeld
- Marian Michalik
- Krzysztof Kędzierski
- Muniek Staszczyk
- Zwiedzanie i ceny biletów
- Wydawnictwa
- Multimedia
- Projekty
- Janina Plucińska-Zembrzuska – konserwacja kolekcji
- Koziegłowy – zapomniany ośrodek twórczości rękodzielniczej
- Podróże wycinanek
- „Czyn-iąc piękno. Działalność częstochowskiej Fabryki Wyrobów Ceramicznych «Czyn»”
- Modernizacja stałej wystawy historycznej
- Konserwacja tła do fotografii z wizerunkiem klasztoru jasnogórskiego i Matki Boskiej Częstochowskiej
- VIII Konkurs Sztuki Ludowej Stworzone, by cieszyć. Rzeźby i zabawki
- Karuzela z Madonnami – wizerunki Matki Boskiej Częstochowskiej
- Etnobotanika w muzeum – w świecie naparów, wyciągów i eliksirów
- BOMBkOWA historia Częstochowy
- Edukacja
- Kontakt
Centrum Promocji Młodych
Śmierć sztuki. Ćwiczenia z estetyki
26 czerwca 2015
Śmierć sztuki. Ćwiczenia z estetyki: „Czy sztuka feministyczna wpłynęła na kryzys męskości? Najnowsze strategie działań współczesnych artystów”
Centrum Promocji Młodych, Willa Generała, al. Wolności 30
26 czerwca 2015, g. 19.00
Sztuka niewątpliwie rozbudziła zainteresowanie własną seksualnością, która wcale nie jest taka prosta do zdefiniowania, jak by się mogło wydawać. Sprowokowała i prowokuje dalej, stawiając pytania o to, czy jesteśmy tylko nazwami „kobieta” lub „mężczyzna”, których definicja nie jest do końca określona i jednoznaczna, a także o to, gdzie znajduje się to prawdziwe „Ja” i kto lub co je w końcu określa? Sztuka staje się w tym momencie uwodzicielską siłą, która skupia w sobie wszystkie te wątpliwości, poszukując rozwiązania. Karolina Minkiewicz w swoim tekście „Metroseksualność jako współczesny model męskości” zauważa, że pojęcie płci jest współcześnie trudne do precyzyjnego zdefiniowania. „Zaciera się wyraźna niegdyś granica pomiędzy tym, co typowo męskie a tym, co żeńskie. Zjawisko uniseksualizacji oraz unifikacji ról, wyglądu i tożsamości jest coraz bardziej popularne i powoli przestaje szokować. (…) Męskość i kobiecość przestały być opozycjami, a ich aspekty zachodzą na siebie, często się wymieniając i uzupełniając” – podkreśla Minkiewicz. Jednakże, czy zjawisko uniseksualizacji rzeczywiście przestaje być szokującym zjawiskiem? Dokonania feminizmu, jak i związana z tym kulturowa rewolucja, przyczyniły się nie tylko do zrewidowania statusu współczesnych kobiet – wpłynęły one również na zmianę definicji męskości, która według heteronormatywnej wykładni znajduje się w kryzysie. Ustalone, patriarchalne wzorce społeczne, przypisane mężczyznom zdezaktualizowały się. Utrata tożsamości, emocjonalne, jak i psychiczne zagubienie, brak dopasowania do obowiązujących standardów rzeczywistości to problemy, z którymi boryka się męska część publiczności.. Jak sztuka współczesna definiuje termin „męskość”? Czy sztuka feministyczna znacząco mogła przyczynić się do kryzysu męskiej tożsamości? /Adam Florczyk/ wstęp wolny