- Muzeum
- Struktura Muzeum
- Rada Muzeum
- Obiekty muzealne
- Cennik usług
- Ogłoszenia
- Oferta usług Działu Archeologii
- Dostosowanie obiektów dla osób z niepełnosprawnościami
- Deklaracja dostępności
- Zasady zwiedzania wz. z COVID-19
- Partnerzy
- RODO
- Polityka Cookies
- Oferty pracy
- Szukamy spadkobierców
- Zamówienia publiczne
- Program działania
- Standardy Ochrony Małoletnich w Muzeum Częstochowskim
- Sygnaliści
- Wystawy
- Wystawy stałe
- Wystawy czasowe
- Gabinety Wybitnych Częstochowian
- Jerzy Ostrowski
- Ferdynanda Karo
- Ludwik Wawrzynowicz
- Waldemar Miechowski
- Leon Jelonek
- ks. Leopold Wojak
- dr Mieczysław Wyględowski
- Władysław Biegański
- Edward Mąkosza
- Juliusz Łuciuk
- Jan Maciek Kukliński
- Śladami Reszków
- Kalina Jędrusik-Dygat
- Bronisław Idzikowski
- Wojciech Łukaszewski
- Wacław Tokarz, Władysław Terlecki
- Ludmiła Marjańska
- Jerzy Władysław Kołakowski
- Wanda Wereszczyńska
- Stefan Gierowski
- Andrzej Jasiński
- Stefan Korboński
- Włodzimierz Błaszczyk
- Jan Otrembski
- Jerzy Jotka Kędziora
- Iwo Gall
- Jan Oderfeld
- Marian Michalik
- Krzysztof Kędzierski
- Muniek Staszczyk
- Zwiedzanie i ceny biletów
- Wydawnictwa
- Multimedia
- Projekty
- Janina Plucińska-Zembrzuska – konserwacja kolekcji
- Koziegłowy – zapomniany ośrodek twórczości rękodzielniczej
- Podróże wycinanek
- „Czyn-iąc piękno. Działalność częstochowskiej Fabryki Wyrobów Ceramicznych «Czyn»”
- Modernizacja stałej wystawy historycznej
- Konserwacja tła do fotografii z wizerunkiem klasztoru jasnogórskiego i Matki Boskiej Częstochowskiej
- VIII Konkurs Sztuki Ludowej Stworzone, by cieszyć. Rzeźby i zabawki
- Karuzela z Madonnami – wizerunki Matki Boskiej Częstochowskiej
- Etnobotanika w muzeum – w świecie naparów, wyciągów i eliksirów
- BOMBkOWA historia Częstochowy
- Edukacja
- Kontakt
Centrum Promocji Młodych
Krótki wykład o gentryfikacji w byłym mieście wojewódzkim, czyli związki sztuki z rynkiem nieruchomości – wykład Mikołaja Iwańskiego
13 maja 2016
Krótki wykład o gentryfikacji w byłym mieście wojewódzkim, czyli związki sztuki z rynkiem nieruchomości – wykład Mikołaja Iwańskiego
Centrum Promocji Młodych
Willa Generała, al. Wolności 30
13 maja 2016, g. 19.00
wstęp wolny
Wykład będzie wprowadzeniem do problematyki przekształceń przestrzennych w wykorzystania kontekście wcale nie tak marginalnej roli działań artystycznych. Od ponad dekady w polskich miastach obserwujemy nasiloną presję inwestycyjną. Negatywne procesy z tym związane w naturalny sposób są zdecydowanie lepiej rozpoznawane w kontekście dużych ośrodków. Wielu z nas słyszało o okresowym przekazywaniu zdewastowanych lub opuszczonych przestrzeni na projekty artystyczne, które jak potem się okazywało, były pierwszym etapem procesu inwestycyjnego. Artyści mimo szczerych chęci wielokrotnie odgrywali w nich dość instrumentalną rolę.
Nie jest też tajemnicą, że wzmożona obecność kapitału w tym segmencie rynku szybko doprowadziła do faktycznej kryminalizacji jego fragmentów. W tym miejscu spróbujemy przyjrzeć się strategiom artystów, którzy współpracując z ruchami lokatorskimi, wykorzystują posiadane przez siebie narzędzia w znacznie bardziej świadomy sposób.
Podczas spotkania przyjrzymy się, w jaki sposób obecny kształt rynku nieruchomości przekłada się na sytuację w mniejszych ośrodkach. W tych miejscach pomimo mniejszej presji rynkowej działają te same mechanizmy, które skutecznie uniemożliwiają zaspokajanie elementarnego prawa do mieszkania.
Wykład będzie próbą połączenia wątków obejmujących aktywizm, krytykę ideologii rewitalizacji, obecności sztuki w przestrzeni miejskiej, finansowania mieszkań kredytem hipotecznym z szerokim planem procesów ekonomicznych.
dr Mikołaj Iwański – ekonomista, adiunkt na Wydziale Malarstwa i Nowych Mediów Akademii Sztuki w Szczecinie. Zajmuje się rynkiem sztuki współczesnej oraz ekonomicznym i społecznym kontekstem funkcjonowania sztuki. Publikował m.in. w „Obiegu”, „Magazynie Sztuki”, „Gazecie Wyborczej”. Członek sekretariatu Obywatelskiego Forum Sztuki Współczesnej. Współredaktor wydanej w 2015 „Czarnej Księgi Polskich Artystów”, w 2014 w ramach projektu badawczego Wolnego Uniwersytetu Warszawy brał udział w przygotowaniu raportu „Fabryka Sztuki”. W 2013 w ramach semestru wiosennego Uniwersytetu Krytycznego prowadził seminarium „Kaszel Artysty”.